Forebyg mod smerter i ryggen fremfor efterbehandling

Prøv at forebygge mod smerter i ryggen hellere end at behandle

Har du ofte problemer med ryggen? I denne tekst får du råd til hvordan du nogle gange ville kunne omgå rygsmerter. Denne artikel er ikke en akademisk artikel, men snarere husråd og udtryk for god snusfornuft. Så brug ikke disse råd som en evidens artikel, men som tips og tricks du eventuelt kan bruge til dagligt!

Tips til at undgå ondt i ryggen

Følgende kan nogle gange hjælpe ved smerter i ryggen:

  • Brug din krop aktivt i din fritid
  • Bevæg dig mere på dit arbejde – for dem der arbejder på kontor eller lignende så kan hæve sænkeborde være en utrolig stor hjælper til at bevæge sig mere (se mere om hæve sænkebord her hos haeve-saenkebord.dk)
  • Træn din ryg – læs mere om træning af ryg her hos Gigtforeningen
  • Træn dine mavemuskler – det kan du læse blandt andet læse om her hos Aktiv Træning
  • Træn din bækkenbund med bækkenbundsøvelser – Det kan du blandt andet gøre med her
  • Undgå forkerte løft – Det kan du se meget mere om her hos BFA
  • Lav øvelser der styrker dine muskelpumper
  • Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og Guiden til ergonomiske kontorstole

Brug en stiv ryg til at undgå rygsmerter

Når du oplever stiv ryg, så er det et tegn på der er rygsmerter på vej. Så det er et vink med en vognstang, hvis du er ved at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og laver øvelserne her på denne hjemmeside. Hvis alt går vel så vil du kunne undgå at få rygsmerter
Er du i tvivl om hvordan du skal håndtere din ryg, stivhed og eventuelle smerter, så kontakt din fysioterapeut eller læge. De her fagpersoner har en uddannelse i at hjælpe dig med din ryg og andre smerter i kroppen!

Vi anbefaler i øvrigt du også tager et kig på følgende sider: